صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۸:۵۴
کد خبر: 480
گزارشگر: 1
۸۳۸
۰
۰
۰

اشتباهی که باید جبران شود !

دکتر علیرضا شیرمحمدی سرمایه گذاران خارجی برای تصمیم گیری در ورود به مقاصد سرمایه گذاری، چهار سرفصل اصلی را مورد بررسی قرار می دهند، اول: بازده بازار، دوم: منابع و مواد اولیه سوم: منابع انسانی و چهارم ریسک های سرمایه گذاری. جمهوری اسلامی ایران در سه شاخص اول، دارای رتبه های قابل توجهی در مقایسه با سایر کشورهای همسایه می باشد، این در حالی است که مدیران عموما در بخش دولتی و خصوصی معتقد هستند که عامل اصلی برای تصمیم گیری از طرف سرمایه گذاران، ریسک ها و محدودیت های بین المللی است،

تحلیل یک اشتباه بزرگ
گزارشاتی با عنوان "ریسک کشوری" که معمولا توسط مراجع بین المللی منتشر می شود، باعث شده که این ذهنیت برای مدیران در بخش دولتی و خصوصا ایجاد شود که به دلیل وجود ریسک بالا برای ایران، لذا باید سرمایه گذاری خارجی را فراموش کنیم، این در حالی است که سرمایه پذیران، بررسی ریسک های سرمایه گذاری را در کنار عوامل سه گانه، ظرفیت بازار، منابع و نیز منابع انسانی بررسی می کنند، لذا در بسیاری از موارد، عوامل سه گانه می توانند تاثیر منفی ریسک ها را خنثی نموده و باعث شوند، ایران در لیست کوتاه و یا حتی در انتخاب های اول مقاصد سرمایه گذاری سرمایه گذاران قرار گیرد.
سرمایه گذاران، چهار سرفصل اصلی را در کنار یکدیگر و با تکنیک های تصمیم گیری از جمله تکنیک AHP، که روشی معمول برای تصمیم گیری است، برای حضور در یک مقصد سرمایه گذاری تصمیم گیری می کنند.
البته دلائل زیادی وجود دارد که نشان می دهد، واقعیت در خصوص ریسک های کشوری در مورد ایران، آن چیزی نیست که مراجع بین المللی آن را مطرح نموده اند و اصولا شاخص ها، هرچند که برای تمامی کشور ها یکسان است، اما با نگاهی سطحی می توان یافت، جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با بسیاری از کشورها از رتبه های برتری برخوردار است، ولیکن این موضوع شاید به دلائل سیاسی و ذینفع بودن تولید کنندگان این شاخص ها و منافعی که از این راستا می نمایند، شاخص های ایران را همچنان در سطحی که نگران کننده است، نگاه می دارند.
اما واقعیت چیز دیگری است، سرمایه گذاران خارجی در طول سال های گذشته و در زمان های سخت تحریم، همچنان حضور خود را در ایران نشان داده اند و می توان برند های بین المللی را نام برد که توجه به اخبار و رسانه های زوایه دار را متوقف کرده اند و برای سرمایه گذاری به ایران آمده اند.
نمونه هایی از شاخص های خوب ایران در صحنه بین الملل
اگر چنانچه به منابع گزارشات بین المللی مراجعه کنیم، به عنوان مثال در خصوص دعاوی بین المللی علیه کشورهای سرمایه پذیر، دعواهای مطرح شده، علیه جمهوری اسلامی ایران از یک مورد هم تجاوز نمی کند و جالب اینجاست که در مراجع بین المللی در خصوص همین دعوا نهایتا رای دادگاه به نفع جمهوری اسلامی ایران صادر شده است، این در حالی است که بیشترین دعاوی بین المللی سرمایه گذاران علیه ایالات متحده آمریکا مطرح شده است و بیشترین محکومیت نیز در حوزه سرمایه گذاری خارجی در آمریکا، علیه دولت این کشور صادر شده است، این نشان می دهد که مقصد ایران به عنوان کشوری سرمایه پذیر، توانسته است، تعهدات خود را در قبال سرمایه گذاران خارجی به خوبی ایفاء نماید.

چالش اصلی عدم بکارگیری الگوی صحیح در معرفی ایران
ما معتقدیم علیرغم رقابتی بودن فرصت ها در کشورمان در مقایسه با بسیاری از کشورهای سرمایه پذیر، معرفی خوبی از ایران به عنوان یک مقصد مهم و دارای مزیت برای سرمایه گذاران خارجی صورت نگرفته است و این موضوع دلیل اصلی برای فاصله طولانی با اهداف چشم انداز در این حوزه است.
این چالش ها فرصت بزرگی را برای ما فراهم نموده است که مطمئن هستم در صورتی که آن را چالش ببینیم و نه مشکل، می توانیم البته با بکارگیری الگوهای صحیح به فوریت آن را تبدیل به فرصت های بزرگی برای کشور نماییم.
لذا می توان گفت در بررسی کارنامه سرمایه گذاری خارجی، جمهوری اسلامی ایران در بخش دولتی و خصوصی، مهمترین ضعف، عدم بکارگیری شیوه های نوین در معرفی صحیح ایران به عنوان یک مقصد سرمایه گذاری بوده است.
امروز معرفی ایران به عنوان مقصدی برای سرمایه گذاری باید مد نظر بخش خصوصی و دولتی قرار گیرد و با استفاده از الگوی صحیح، اقدامات فوری و لازم برای معرفی و قرار گرفتن در لیست کوتاه سرمایه گذاران خارجی آغاز گردد.

https://www.asianews.ir/u/1km
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید